Informacje dodatkowe

W związku z pytaniami oraz kwestiami organizacyjnymi konkursu rozwijamy kilka spraw z nim związanych. Są to sprawy drobne i formalne, lecz z pewnością okażą się pomocne dla uczestników Konkursu.

TESTY
Miecz zostanie poddany testom:
– walory estetyczne, wykończenie, dokładność i staranność wykonania, dopasowanie części
– zgodność z wymiarami i przekrojami
– zgodność historyczna
– testy praktyczne: wyważenie i balans, wyprowadzanie cięć i pchnięć, testy cięcia, ocena punktu drgań, przenoszenie drgań na rękojeść, elastyczność.

DOKUMENTACJA
Każdy konkursowy miecz będzie miał dokumentację fotograficzną oraz metryczną, które razem z wynikami testów zostaną opublikowane po ogłoszeniu wyników konkursu.

KOMISJA
W składzie komisji oceniającej znajdą się m.in. historyk bronioznawca, doświadczony praktyk fechtunku dawnego, badacz mieczy muzealnych, przedstawiciel muzeum oraz przedstawiciele naszego serwisu. Pełny skład Komisji zostanie podany w pierwszym kwartale 2013 r.

NAGRODY DLA UCZESTNIKÓW
Każdy uczestnik otrzyma Certyfikat – Dyplom uczestnictwa w Konkursie.
Każdy otrzyma także ufundowane przez sponsorów nagrody za udział w Konkursie.
Nagrody główne – dwie pierwsze – w założeniu mają przede wszystkim
promować najlepszych wykonawców. Dlatego sa w ten sposób pomyślane aby
jak najbardziej zareklamować umiejętności i talent zdobywcy 1 i 2 miejsca.

DODATKOWE WSKAZÓWKI WYKONANIA MIECZA

Replika czy kopia?
W założeniu oryginalny miecz z Muzeum w Szczecinie stanowi wzorzec
na podstawie którego należy wykonać najlepszej jakości miecz.
Wykonanie 100% repliki wiązałoby się z potrzebą obejrzenia na żywo oryginału i użycia technologii dokładnie takiej jak 700 lat temu -co jest oczywiście niemożliwe. Konkurs polega więc na wybraniu najlepszego miecza wykonanego na podstawie parametrów oryginalnego miecza ze Szczecina, technologicznie najbardziej zbliżonego w miarę możliwości do starych technik. Wierzymy że takie podejście skłoni wykonawców do użycia talentu, intuicji oraz wiedzy nabytej dzięki doświadczeniu.

Kucie ręczne i obróbka maszynowa
Czy miecz należy wykuć ręcznie – na to pytanie odpowiadamy: z uwagi na stosowanie nowoczesnych metod a zanik tych średniowiecznych, proszę wykonać miecz w  sposób typowy dla swojego warsztatu.

Szlif
Głownie mieczy w średniowieczu były szlifowane kamieniami o różnej twardości. Koło szlifierskie było zanurzone od dołu w wodzie. Pozwalało to na uzyskanie gładkiej powierzchni o bladym, zimnym odcieniu. Obecnie stosujemy pasy szlifierskie i różne ręczne metody. Każdy ma swoje metody i styl. Ostateczny szlif powierzchni stali powinien być gładki, bez oznak pracy mechanicznej, bez lustrzanego połysku.

Postarzanie miecza
Czy miecz ma być postarzony i wyglądać dokładnie jak ten z muzeum – nie. Nie taka jest intencja Konkursu żeby wykonać spatynowany i uszczerbiony kawał pogiętej stali. Miecz z muzeum to jest zabytek archeologiczny, poważnie nadgryziony zębem czasu. Miecz konkursowy winien być odtworzoną wersją miecza, wykonaną na podstawie tego z muzeum.

Rękojeść
Czy należy wykonać oprawę rękojeści? Jako że oryginał nie posiada okładzin rękojeści, byłoby to zadanie polegające raczej na propozycji oprawy niż jej odwzorowaniu. Propozycja taka powinna być poparta wiedzą na temat średniowiecznych opraw mieczowych z XIIIw. z tych rejonów Europy – co może skłonić wykonawców do poszukiwań w tym zakresie.
Wykonanie oprawy rękojeści nie jest konieczne i nie jest wymagane.
Bez oprawy rękojeści widać będzie trzpień a jego budowa również świadczyć będzie o wiedzy wykonawcy. Pozostawiamy ten wybór uczestnikom konkursu – mozna wykonać oprawę lub przekazać miecz bez niej.
Jeżeli ktoś zdecyduje się zrobić rękojeść, powinna być ona wykonana z buku, dębu lub cisu, pokryta cienką bydlęcą skórą, koloru czarnego lub ciemnobrązowego. Prążkowanie (odcisk owijki) skórzanych okładzin rękojeści pojawiło się później i raczej w XIII wieku rzadko występuje. Są tylko nieliczne na to przykłady. To samo dotyczy branzolet, przegubów i okuć na rękojeściach. Profil rękojeści typowy dla okresu XIII w. został bardzo wnikliwie odtworzony na podstawie badań przeprowadzanych przez Petera Johnssona z firmy Albion.

Napisy i znaki na głowni
Jako że często wykonanie napisów nie wchodzi w zakres pracy miecznika a wymaga specjalnych narzędzi, nie jest wymagane wykonanie napisów na głowni. Jeżeli jednak ma się ku temu warsztat i sposobność, można je wykonać. Napisy na oryginalnej głowni są dość płytko żłobione, niegdyś wypełnione płytko kolorowym metalem. Ta technika jest trudna i wymaga wprawy. W przypadku braku doświadczenia w tej dziedzinie, raczej powinno się zrezygnować z wykonania tych inskrypcji.

Znak firmowy
Miecz nie powinien posiadać znaków firmowych. Nie jest to produkt firmowany (handlowy) lecz konkursowy. Każdy miecz będzie zawsze podpisany na naszej stronie i na każdym zdjęciu i będzie o nim i ojego Twórcy z pewnością wiele informacji autorskich, PRZEZ CAŁY CZAS NA NASZEJ STRONIE.

Ostrzenie
W celu wykonania testów cięcia miecz powinien być wykonany w wersji ostrej. Odpowiada to także realiom historycznego oręża więc nie powinna być to tępa lecz ostra wersja. Istnieje kilka metod ostrzenia stosowanych w średniowieczu, pod względem wyprowadzania geometrii przekroju głowni. W tym mieczu głownia posiada przekrój, który został dokładnie przedstawiony w jednym z załączników dla uczestników.

Kształt głowni
W wyniku wielokrotnego ostrzenia krawędzi, niektóre stare miecze posiadają przewężenia i szersze zastawy na odcinku blisko jelca.
Załączniki dla uczestników ukazują takie poszerzenie w konkursowym mieczu. Oryginał takie posiada i jest to element obecnego charakteru i geometrii tego miecza. Uważamy że powinno się uwzględnić ten aspekt podczas procesu wykonania aby ten charakter zachować.

Wymiary miecza
Podane w załącznikach wymiary zostały dostarczone przez Muzeum Narodowe w Szczecinie. Skorzystano także z dokładnych pomiarów prof. Mariana Głoska oraz wyników badań nad mieczami z tego samego okresu i tych samych rozmiarów.

Zbrocze
Zbrocze w tym – jak i bardzo wielu innych mieczach z epoki – nie ma przekroju półokrągłego lecz jest PŁASKO CIĄGNIONE. Wyżłobienie ma płaskie dno, na co powinno się zwrócić uwagę i w miarę możliwości technicznych uwzględnić podczas wykonania. Wykonanie zbrocza inną metodą nie będzie oczywiście dyskwalifikujące. Chcielibyśmy po prostu zwrócić uwagę na ten detal, który został pokazany w przekroju głowni w załącznikach.

Głowica
W większości głowic z tego okresu szerokość dolnej głębokości jest większa od górnej. Jest to w zasadzie pewien standard, który zauważyć można dopiero gdy ma się w ręce wiele mieczy z muzeów. W tym egzemplarzu ta różnica jest na tyle niewielka (2-3mm) że nie wpływa na kształt głowicy i nie jest ujęta w rysunku technicznym. Jest to jednak detal o którym warto wspomnieć, gdyż większość głowic okrągłych jest dziś toczona maszynowo i nie ma tam wcale różnicy między szerokością dolnej części i górnej. W zasadzie piszę o tym przy okazji konkursu jako ciekawostkę.

Grubość głowni
Z uwagi na okoliczności, nie było możliwości sprawdzenia grubości głowni w tym egzemplarzu w sposób miarodajny i dokładny. Wykorzystano dane przekazane przez muzeum oraz średnie grubości głowni dla tego typu mieczy z XIIIw. opisanych w literaturze fachowej.

Waga miecza
Podobnie jak z grubością głowni, waga miecza została określona z dokładnością do 100gr. na podstawie egzemplarzy o tych samych rozmiarach i można traktować ją jako właściwą. Rozbieżności między wagą podaną a wagą wykonanego miecza nie będą miały przeważającego dla oceny miecza znaczenia, gdyż technologia wykonania jest dziś oczywiście inna.

Wyważenie
Na wyważenie miecza składa się wiele czynników konstrukcyjnych jak i struktura materiału. Brak okładzin rękojeści także nie jest tu bez znaczenia. Przyjęto wartości wyważenia mając na uwadze brak rękojeści i uśrednione dane historyczne.

Termin oddania miecza
Czy można dostarczyć miecz wcześniej – oczywiście. Nie ma to wpływu na ocenę lecz z pewnością pozwoli dokładniej przyjrzeć się i przetestować na spokojnie przesłany miecz.
WAŻNE: Jeśli wszyscy uczestnicy prześlą swoje wyroby o miesiąc wcześniej, to wówczas potraktujemy ten moment za czas zakończenia konkursu i poinformujemy o tym na stronie.

Ilość konkursowych mieczy
Na pytanie czy można dostarczyć nie jeden lecz dwa egzemplarze, odpowiadamy – tak, lecz pod uwagę weźmiemy lepszy, natomiast drugi odeślemy z powrotem do wykonawcy.

Uwagi końcowe
Mamy nadzieję iż powyższe informacje pomogą Wam zrozumieć głębiej istotę Konkursu i techniczne aspekty wykonania miecza. W razie wątpliwości lub pytań – służymy pomocą w każdej chwili.

Dodaj komentarz